Isnin, 2 Mac 2009

Hujung Minggu Di Kampung

Alhamdulillah, minggu ini seperti kebiasaannya dapat menatap wajah keluarga di kampung, rutin hujung minggu aku bersama keluargaku dapat ku teruskan seperti biasa. Malam Jumaat aku dgn beberapa sahabat2ku bertolak pulang dari KL ke Kedah. Sampai pun area ayam nak berkokok dah,4.30 pagi. TQ Dr Opp sbb sudi hantar aku sampai ke depan tangga rumah mentua.Dek kerana kepenatan di siang hari mengikut YB ke sana sini, sepanjang di atas lebuhraya yang khabarnya TOL ditangguh kenaikannya aku dibuai mimpi, tika Opp komited memandu WRS nya. Hati gembira dan lega sbb selamat sampai. Syukur pd Allah. Masuk saja dalam bilik, putera kecilku lena dibuai tidur yg nyenyak. Makin mengerti si putera kecil itu hakikat kehidupan seorang baba yang seringkali ulang alik tidak kira masa, pagi..petang..malam..tgh malam...hmm, sabar sahajalah ungkapan yg blh aku titipkan buat masa ini.

Hari Sabtu seperti kebiasaanya aku bergegas sekejap menjenguk pengurusan di PTMC Pendang pada sebelah pagi. Alhamdulillah, Oren Terabyte pun dah mulakan operasi. Ramai juga customer yg ada waktu aku pergi. Baguslah, berjuang dan teruskanlah berjuang sahabat2 di sana ye. Tuisyen pun semakin ramai pelajar2. Bagus..bagus.

Sebelah petang sabtu pula seperti rutin biasa, aku pulang ke rumah ibuku. Tanah tempat tumpahnya darahku. Mcm biasa, aku dan isteri serta hakimi ditunggu sabar oleh ibuku. Alhamdulillah, ibuku memahami skrg kehidupan anak bongsunya yg sentiasa dikejari masa. Masa yang kadang2 mencemburui hari2ku bersama2 famili. Rasa sangat cepat dan pantas masa berlalu pergi bilamana bersama mereka2 yg sentiasa aku rindui.

Hari Ahad menjelma, sama seperti minggu2 yg lepas, aku akan hantar isteri ke sekolahnya. Sehari dalam seminggu aku wajibkan diriku menghantar isteri ke sekolahnya dan menjaga anak di rumah. Letih tapi seronok menjaga Hakimi yang aktif berjalan ke sana sini. Mulut pun sudah pandai bersuara. Tapi hari ini mama balik awal sbb terpaksa buat medical check up utk urusan pengesahan perlantikannya. Sebelum pulang dr klinik, sempat singgah ke PTMC Alor Setar, menjenguk sahabat Ashraf mengatur urus bisnes di AS. Alhamdulillah, isteriku..dlm sarat membawa adik Hakimi beliau sangat kuat mengatur langkah sehariannya. Terima kasih aku ucapkan pada 'cinta'ku itu kerana sangat memahami keadaan tika ini. Tabahmu membuatkan aku lebih tabah. Cekalmu membuatkan aku makin bertambah cekal. Sabarmu mengajarku utk bertambah sabar. Allah menguji hanya pada umat yang tahan dan cekal serta sabar dgn ujianNya. Benar bukan???Makin diuji makin bertambah kuat. Itulah hikmahnya....

Benar kata...benar bicara..benar segalanya.....


1 ulasan:

Abu Muazz berkata...

salam Mi...

zaujah ngajar Kedah yer,,, mmg enta seorang yg tabah... kekalkan prestasi sebagai anak, suami dan ayah yg dibanggai dan digilai...

pst...nak dapat adik baru ke si hakimi tu??? bila due nya??? heheh. alhamdulillah...tahniah Mie