Selasa, 14 Julai 2009

Dunia Yg Makin Mencabar

BICARA I

Hari ini aku didatangi oleh seorang pelajar, menceritakan kisah duka lara yg berlaku dalam keluarganya. Isi cerita adalah rahsia,cukuplah aku katakan, dia bermasalah! Inilah aku,hari2 aku akan menjadi pendengar yg setia kepada masalah2 yg org lain hadapi. Kalau tidak di SKBB pasti ada yg menelefon ke iphone ku semata ingin berkongsi. Bagiku,bantu membantu adalah amalan yg amat mulia. Sebetulnya tanggapanku, bila posting ke Sekolah Rendah tidak akan wujud isu2 moral yg besar2 rupanya sangkaan ku sangat meleset. Berada di SK di tengah kota metropolitan ini rupanya, isu2 mmg mencabar minda ku. Hmm..ini mungkin kerana kebebasan dunia tanpa sempadan barangkali. Masalah sosial bercambah seperti cendawan selepas hujan. Ada kalangan klienku bila ku tanya soal solat dan hal2 berkaitan keagamaan mereka hanya mampu mencebik bibir tanda tidak tahu. Soalnya, bukan anak tetapi ibubapa yg ku panggil dlm sesi pun tidak tahu!!ohh...dunia...dunia...melihat kepada fizikal dan fesyen bkn main hebat tapi ilmu agama??sedih bkn kepalang...masakan anak kecil akan tahu kalau ibubapa tidak mengajar mereka, ibubapa pun tidak tahu barangkali!!mak bapa borek anak rintik!??adus...bahana kejar dunia lebih dari akhirat...kesan cintakan dunia lebih dari akhirat...yg dikejar tidak dapat yg dikendong berciciran gamaknya nanti....

BICARA II

Hari ini dgr cerita ada lagi PRK. Kali ini di negeri Serambi Mekah. Negeri Tok Guru..penah aku menghirup udara negeri Tok Guru dulu. Sememangnya tenang sangat sewaktu berada di sana. Barangkali ada keberkatannya. Setahun berada disana byk sangat kenangan indah. Hari ini Manek Urai jd gelanggang utk PAS dan BN beradu kekuatan. Doakan...rakyat di MU buatlah keputusan yg sewajarnya berdasarkan kecerdikan kalian. Lebih baik pilih hijau dari hitam yang mengganggu penglihatan :)) semua org inginkan kehijauan bukan?aku pun begitu...mak ayah aku yg ajar aku..pilih hijau kata mereka!!cakap ibu bapa yg tidak menyanggah syariat mesti kita ikut....

Tiada ulasan: